Sfaturi despre uleiuri si metodele "Youtube" de testare ale acestora
A devenit o moda pe Youtube testarea uleiurilor moderne in tot felul de garaje si cu tot felul de metode, mai mult sau mai putin "ortodoxe".
Pe scurt, o sa discutam despre teste facute de "ingineri" (cu sau fara diploma), simuland niste conditii, care de cele mai multe ori nu sunt indeplinite in "viata reala a unui motor". Cele mai testate uleiuri sunt cele OE (Mercedes, VW, BMW, Ford).
Discutam despre trei uleiuri ACEA C3 si despre un ACEA A5/B5
ACEA C3 prezinta cenusi sulfatate de maxim 0.8%
ACEA C3 prezinta vascozitate HTHS ( masurata la 150 grade ) de MINIM 3.5 mPa*s
ACEA C3 foloseste foarte multi aditivi moderni, care in urma arderii nu produc cenusi.
Grupul VAG foloseste uleiuri ACEA C3/C5, la fel ca si cei de la BMW, Mercedes Benz, si Porsche.
In directia opusa, Ford foloseste uleiuri ACEA A5/B5
ACEA A5/B5 prezinta cenusi sulfatate de maxim 1.6%
ACEA A5/B5 prezinta vascozitate HTHS ( masurata la 150 grade ) de MAXIM 3.5 mPa*s
ACEA A5/B5 foloseste foarte multi aditivi de generatie veche, care produc cenusi in urma arderii.
In ceea ce priveste uleiul OE Ford din test, este tehnic inferior, cel mai invechit tehnologic, dar din testarea cu rola, este cel mai bun. Cum se poate asta ? Foarte simplu! Prin faptul ca uleiul de Ford are standardul ACEA A5/B5, are limita cea mai permisiva de cenusi sulfatate rezultate in urma arderii aditivului de generatie veche numit ZDDP. Acest ZDDP in ultimii 30 de ani a avut valori din ce in ce mai scazute pentru a reduce emisiile poluante, motiv pentru care motorizarile moderne sunt adaptate din ce in ce mai mult sa se lipseasca de el si sa lucreze cu aditivi moderni .
Practic acea rola de testare fiind simpla, fara tehnologia din motorizarile moderne, ci o parte din tehnologia veche de fabricare a motorizarilor, ofera rezultatul corect conform necesitatilor unui motor de generatie veche, nu a unui motor de generatie noua.
Dacia/ Renault foloseste foarte multe uleiuri ACEA C3, C4 si mai nou C5 ( cele 0w20 ) . Acestea sunt cele mai moderne uleiuri pe care le ofera industria de lubrifiere si folosesc aditivi moderni, ce sunt gandite sa lucreze cu aliajele moderne din motorizarile de ultima generatie. Acesti aditivi nu pot fi vizualizati nici prin analiza de ulei virgin nici in fisa de securitate ( MSDS ). Dar rezultatul lor poate fi observat in cadrul unei analize de ulei uzat.
Test - Pomparea uleiului
Testul nu are nici o relevanta pentru ca un motor este dotat cu sistem de pompare a uleiului, iar diferentele dintre uleiuri sunt compensate extrem de bine prin faptul ca uleiul este pompat la temperaturi scazute, baia de ulei fiind situata in partea inferioara a motorului. Si evident fiecare producator auto foloseste un sistem de pompare individual, iar fiecare ulei original este adaptat in mare acestor sisteme de pompare a uleiurilor.
Test - Evaporarea uleiului
Aici sa zicem ca are relevanta cu realitatea, oarecum, pentru ca uleiul niciodata nu sta intr-un loc foarte mult timp si niciodata aceeasi cantitate de ulei nu sta in acelasi loc pentru foarte mult timp. De asta el este pompat , utilizat pentru a lubrifia, racit si aruncat inapoi in baia de ulei. Testul NOACK se efectueaza ceva mai diferit.
Iarasi ajungem la ideea ca niciodata uleiul nu va fi supus acestor conditii de lucru, practic temperatura medie a unui ulei de motor in conditii de solicitare extrema intr-un motor fara modificari, ajunge la maxim 130 grade in cazuri izolate, cele mai multe lucrand la 100-110 grade temperatura medie a uleiului unde evaporarea apare in cantitati foarte scazute.